Dag 1: VO2-max test dag

by Ton on 28/04/2012

De eerste dag bestaat uit een test om te kijken wat het startpunt van de 14-daagse training is. De beste manier om dat te doen is een 5-minuten-voluit-test. Met de resultaten is het eenvoudig om de vooruitgang bij te kunnen houden. Ik meet tijdens de test mijn vermogen (Watt) en hartslag. Ik houd ook mijn gewicht en tijd van de dag bij. Met het je gewicht kun je kijken hoeveel Watt je per kilo lichaamsgewicht aan trapvermogen hebt. Op de vlakke weg is dit niet van heel groot belang, in de bergen wel. In principe is degene met de meeste Watts per kilo het snelst boven.

Totale tijd: 1 uur

  • 20 min. intensieve oplopende warm-up
  • 5 min. licht trappen
  • 5 min. voluit test
  • 30 min. licht tot middelmatig uittrappen

Mijn gewicht is 67 kilo en de test doe ik om 19:30. Het was de bedoeling om de test als schema in mijn Tacx te zetten maar ik omdat dit de eerste keer is en ik geen referentie heb, heb ik steeds de weerstand handmatig aangepast. Ik doe de test dus binnen en ik ben persoonlijk dan nogal snel verveeld. Tip van vandaag is om te fietsen met een film of aflevering van je favoriete serie die ongeveer even lang duurt als je oefening. Ik heb vandaag gekozen voor de BBC documentaire Wonders of the Universe, een echte aanrader.

Maar even ter zake: De Test. Uit de analyse van mijn 5 minuten voluit test blijkt dat ik gemiddeld 246 Watt aan vermogen heb geleverd bij een hartslag van 182 slagen per minuut. Dit geeft me dus 3,67 Watts per kilo. Even ter vergelijking, Lance Armstrong fietste in zijn hoogtijdagen met 6.8 W/kg…… Ietsjes meer.

Wat betreft de hartslag weet ik uit ervaring dat mijn maximale hartslag rond de 200 ligt, 90% daarvan moet in principe geen probleem zijn. Echter wat wel opviel is dat gedurende de 5 minuten de slagen opliepen van 150 tot maximaal 190. Dit zou in de komende dagen naar beneden moeten gaan.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: