La Marmotte 2012

174 kilometer, 5000 hoogtemeters…

Met mijn vriendengroep fietsen we gedurende de lente en zomermaanden al zo’n 8 jaar vrij fanatiek. Doordat we destijds met z’n allen begonnen zijn, zijn we ook steeds sterker geworden en zijn we flink aan elkaar gewaagd. Naast dat we elkaar scherp houden (niemand wil achteraan rijden) zoeken we ook altijd een paar tochten per jaar uit om naar toe te trainen. Het hoogtepunt van dit jaar zal La Marmottegaan worden. In het kort is de Marmotte een van de zwaarste bergtochten die voor recreanten georganiseerd wordt, zeg maar gelijk aan een van de koninginneritten in de Tour de France. Zo’n 174 kilometer lang en ca. 5000 hoogtemeters door de Franse Alpen met de finish op de Alpe D’Huez. 

Het mag duidelijk zijn dat dit niet een tocht is die je ongetraind even uitrijdt. Helaas hebben we niet allemaal evenveel tijd om altijd bij onze vaste trainingsdagen te zijn. Ik zelf werk bijvoorbeeld offshore en zit zo’n 6 weken op een eilandje en heb dan 3 weken verlof. Elke 9 weken dus maar 3 weken om op de weg te kunnen fietsen. Veel te weinig om genoeg inhoud te hebben voor de tocht. Om toch mee te kunnen met de rest ben ik gaan zoeken naar een alternatief. Omdat ik vrij veel kan meenemen op mijn reizen neem ik sinds een tijdje een oude racefiets en m’n trainer mee (een Tacx Bushido). Omdat alles in een koffer moet durf ik eigenlijk niet mijn goede fiets mee te nemen, vandaar dit ik een gebruikte fiets op Marktplaats heb gekocht met precies dezelfde maten. Hij staat in principe toch vast in de standaard en hoeft dus niet super te zijn.

Vanaf nu is het nog 4 maanden tot de start begin juli. Normaal gesproken train ik wanneer ik tijd en zin heb, niet echt volgens een vast schema. Omdat ik echt heel graag La Marmotte wil uitfietsen en het liefst in een schappelijke eindtijd ga ik me voor het eerst proberen te houden aan een trainingsplan. Omdat ik voor mijn gevoel wat achter loop op schema ben ik op zoek gegaan naar een passend schema. Ik ken mezelf wel een beetje en heb zeker een doel en planning nodig wanneer ik alleen fiets. Qua kracht en vermogen zit ik wel redelijk waar ik wil zijn op dit moment maar mijn conditie kan wat beter. Om dit snel te verbeteren heb ik een 14 daags schema (VO2-max interval plan) gevonden om dit eerste doel te bereiken. Het schema duurt 14 dagen en begint met een test om te zien wat je uitgangspunt is. Ik heb het geluk dat ik alles kan meten met m’n trainer en dus precies weet waar ik sta. De volgende 13 dagen is het steeds een interval training van ca. 1 uur. Na deze 2 intensieve weken wil ik beginnen met een 16 weken schema dat ongeveer anderhalve week voor de start van de Marmotte eindigt. Dit zou dus precies op tijd moeten zijn.

De komende 18 weken zal ik hier de voortgang van mijn trainingsplan bijhouden. Vanaf morgen zal ik dagelijkse mijn schema geven met wat uitleg, zowel voor het 14 daagse schema als het 16 weken plan. Wil je op de hoogte blijven, meldt je dan aan via de email. Ik zal je dan beide schema’s toesturen nadat ze compleet zijn.

 

 

 

Om er vast even in te komen is hieronder alvast het schema van dag 1:

Dag 1: test dag:
Totale tijd:1 uur
– 20 min. intensieve oplopende warm-up
– 5 min. licht trappen
– 5 min. voluit test
– 30 min. licht tot middelmatig trappen

De test is om te kijken wat het startpunt van je training is. De beste manier om dat te doen is een 5-minuten-voluit-test. Met de resultaten is het eenvoudig om de vooruitgang bij te kunnen houden. Ik meet tijdens de test mijn vermogen (Watt) en hartslag. Ik houd ook mijn gewicht en tijd van de dag bij. Met het je gewicht kun je kijken hoeveel Watt je per kilo lichaamsgewicht aan trapvermogen hebt. Op de vlakke weg is dit niet van heel groot belang, in de bergen wel. In principe is degene met de meeste Watts/kilo het snelst boven.